17 Ocak 2011 Pazartesi

Frida & Diego sergisi üzerine


Koleksiyonun genelde Frida portreleri ve Diego`nun duvar resimleri harici çalışmalarından oluşması ve internet ortamında her yerde görülebilecek fotoğraflarla desteklenmesi ister istemez kısır hatta eksik bir sergi ortaya koymuş...
Resimlerin yerleşimi, duvar boyası rengi ve yanlış ışıklandırma gibi menfi durumlar kaynaklı sergi hayal ...kırıklığı ile gezilirken, -son noktada- sergiden video gösterimine geçilen bölüm ile sergiden çıkış kapısı arasında oldukça dar bir alanda duvara yansıtılan Frida günlüğü bir nebze olsun izleyenin hayal kırıklığını telafi edecekken, o da ne?… izlerken önünüzden geçen,tam da orada durup telefonla konuşan, orada ne olup bitttiğini bile fark edemeyen ve bir an önce dışarı çıkmaya çalışan bir sürü insan… sonuç bir kez daha hayal kırıklığı…

Ve ne yazıkki aynı ışıklandırma sıkıntısı 4 ve 5. katlardaki sergi için de geçerli...

ve bir taşla 2 kuş vurmuş olan el cevap diğer kuş okuması için : http://www.facebook.com/#!/pages/Pera-Muzesi-Museum/72026462596 Zeynep Orhan Targaç yorum ve fotoğrafları...

Pera Muzesi-Museum

Değerli Faika Berat Taşkıran,

İlginiz ve bizle paylaşma duyarlılığını gösterdiğiniz değerli yorumlarınız için size teşekkür ederiz.

"Gelman Koleksiyonu'ndan Frida Kahlo ve Diego Rivera" sergisinde yer alan tüm yapıtlar, 1940'larda Meksika'ya... yerleşmiş Gelman ailesinin koleksiyonuna ait. Sergi, Frida Kahlo - Diego Rivera retrospektifi ya da farklı bir karması olmaktan çok, bir koleksiyoner çiftin dönemlerinin sanatını nasıl anladıklarını, sanatçılarla kurdukları ilişkileri ve sanatçıların yapıtları arasından yaptıkları seçimi görme ve anlama olanağı sunuyor bizlere.

Yazınızda "çağımızda istediğimiz bilgiye bir tuşla uzanabildiğimizden, Frida’nın portre fotoğraflarından çok, çalışmaları eserleri bizi daha da memnun ederdi diye düşünmeden edemedik." diyorsunuz. Düşüncenize saygılıyız ancak Gelman Koleksiyonu ekseninde gerçekleştirilen bu sergide yer alan yapıtların seçimiyle ilgili bir tasarrufumuzun olamayacağı çok açıktır. Sadece şunu bilmenizi arzu ederiz. Sergide gördüğünüz Frida Kahlo otoportreleri ve Kahlo'nun diğer resimleri, sanatçının en nitelikli yapıtlarındandır. Arzu ederseniz bu bilgiye, her hangi bir arama motorunu kullanarak "bir tuşla" uzanabilirsiniz.

Kalabalıktan rahatsız olmanızdan biz de üzüntü duyduk, ama takdir edersiniz ki müzeler için kalabalık ziyaretçi gruplarını konuk etmek kolay olmuyor. Şu an, müzeler ve ziyaretçiler, hep birlikte, ülkemizde özel müzeciliğin tarihini yazıyoruz. Bu süreçte, sergi dolaşmayı ve dolaşırken birbirimizi rahatsız etmemeyi de öğreniyoruz.

Biz, Pera Müzesi olarak düşüncelerinize değer veriyoruz. Bu yüzden ziyaretçi defteri açıyoruz, bu yüzden Facebook, Twitter gibi sosyal mecralarda varız, nitelikli bir Web sitemiz var ve sanatseverlerle telefon, e-mail ve her türlü iletişim olanaklarını kullanarak iletişim kuruyoruz. Gönül arzu eder ki aradığınız an sizle ilgilenecek, konuya vakıf bir yetkili elinizin altında olsun; ama dünyanın neresine giderseniz gidin, arzu ettiğiniz anda o serginin küratörüyle ya da yöneticisiyle görüşemeyebilirsiniz. Eğer o an birisini görmek isterseniz, çoğunlukla danışmadaki, resepsiyondaki görevlilerle ya da güvenlik görevlileriyle paylaşırsınız görüşlerinizi.

Mesajınızda işaret ettiğiniz aydınlatma ve gölge sorunlarına gelince; rahatsızlığınızı anlıyoruz ancak bu, işaret ettiğiniz gibi çok basit bir dikkatle birkaç ışığın kapatılması ya da tavana yönlendirilmesiyle halledilebilecek ve sahipsiz bir sorun değil. Biz, resimleri, sözleşmemizin bir parçası olarak, ilgili müze ve koleksiyonların yöneticileri tarafından şart koşulan uluslararası kabul görmüş lüks değerlerini dikkate alarak aydınlatıyoruz. Ancak, resimlerin sahibi olan müzelerin ya da koleksiyonların yıllar önce yaptırdığı konservasyon çalışmalarında kullanılan materyal, o yüzyılın sanatçılarının kullandığı yer yer kalın ve parlak boya katmanları, kullanılan cam ve farklı et kalınlığındaki ya da derinliğindeki çerçeveler şikâyetinize konu olan yansımalara ya da gölgelere neden olabiliyor. Bazı koleksiyonlar ve müzeler sergiyi hazırlama sürecinde çerçeve ve cam değişikliğine izin verebiliyor, bazıları ise resimlerin olduğu gibi sergilenmesini şart koşuyor. Böyle durumlarda, ne yapılırsa yapılsın, mesajınıza konu olan aydınlatma ve gölge sorunlarıyla karşılaşabiliyoruz.

Sergide kullanılan renkle ilgili eleştirinize saygı duyuyoruz ancak seçilen renk Kahlo ve Rivera tarafından, birlikte yaşadıkları Meksika, Cyoacan'daki evlerinin duvarlarında da kullanılmıştı. Küratörler ve sergi tasarımcıları tarafından önerilen ve o dönemin Meksika ruhunu yansıtan bu sıcak sarı renk, koleksiyonun sahibi olan vakfın yönetimi tarafından da çok beğenildi, uygun görüldü ve onaylandı. Ulusal ve uluslararası bir çok ziyaretçimiz seçilen renkle ilgili övgülerini bizle paylaştılar ancak sonuçta bu bir zevk meselesi, takdir sizin elbette.

Yorumlarınız ve katkılarınız bizim için çok değerli, lütfen müzemize sık sık gelin ve gördüğünüz aksaklıkları, eksiklikleri bizle paylaşmaya devam edin.

Sizleri en kısa sürede, bir kez daha Pera Müzesi'nde konuk edebilmek dileğiyle ve saygılarımızla,

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder